Bensin i blodet och Fiat i hjärtat

Fiat 500
År 1899 grundades Fiat i Italien och verksamheten har sedan dess haft stort inflytande både på italiensk ekonomi och i bilindustrin. Här deras flaggskepp: Fiat 500.

Det är nog ingen hemlighet för någon, att italienarna har bensin i blodet, och är glada för allt som har med motorer att göra. När du är på semester i en italiensk storstad, kommer du inte kunna undgå att uppleva det trafikkaos som finns på gatorna. Trafiken i italienska storstäder har varit ett problem sedan mitten av 70-talet, och framförallt de senare åren, har man gjort mycket för att begränsa trafiken. I många italienska städer är det därför infört så kallade miljözoner – Zona Traffico Limitato – som är områden där du inte får köra bil under vissa tidsbestämda perioder. Det kan därför vara en bra idé att hålla koll på dessa zoner, om du ska färdas med bil i städerna. Och du ska inte låta dig luras av att bilar faktiskt kör in i zonerna – många lokala har nämligen särskild tillåtelse att köra dit in.

Italienarna älskar inte endast deras egna bilar, de är också intresserade av motorsport och i synnerhet Formel 1 med den framgångsrika Ferrari-besättningen, kan ödelägga gatorna precis på samma sätt som när det lokala fotbollslaget eller landslaget spelar. Det är därför perfekt, om du själv är bilentusiast, att kombinera din semester i Italien med minnesrika bilupplevelser.

Italiens biläventyr startade redan 1899 med verksamheten Fiat, som sedan dess har haft stort inflytande på italiensk ekonomi och bilkultur. Inte minst med nylanseringen av deras populära Fiat 500, som de senaste åren har fått en sann renässans. Det är denna spännande verksamhet och dess lilla charmtroll till bil, som jag i det följande vill berätta om.

Fiat från starten till 2:a världskriget

Det italienska biläventyret startade den 11 juli 1899 i Turin, huvudstad i regionen Piemonte, där Fiat S.p.a. (Fiat = Fabbrica Italiana Automobili Torino) grundades. Turin är i början av 1900-talet en av de snabbast växande industristäderna i Italien, inte minst när det kommer till motorindustrin. En av grundarna av Fiat är den visionära Giovanni Agnelli, som år 1902 blir administrativ direktör. I början av 1900-talet är bilar en lyxvara, men detta vill Fiat ändra på, då de vill göra bilar till den stora massan och inte bara till de välbärgade. Nästan från starten har verksamheten fokus på international utveckling och nytänkande, och därför arbetar man också inom andra produktgrupper, inte bara med personbilar, bland annat industrimaskiner, lantbruks- och byggmaskiner, tryckmaskiner och kommunikation, samt forskning och service. Dessa sektorer går tillsammans under namnet Fiat-gruppen.

Gammel Fiat
Fiat har en lång historia, som går ända tillbaka till 1899…

År 1916 börjar Fiat att bygga Lingotto-fabriken i Torino, som vid dess färdigställande år 1922, är den största bilfabrik i Europa. Den blir snabbt ett flaggskepp inom italiensk bilindustri, och förblir så fram till dess nedläggande på 1980-talet. Det finns ett klart behov av fabriken, då det nu går 1 bil på 762 italienare, och bilden därmed inte längre är en så stor lyxvara. Idag fungerar fabriken som Turins pulserande kongress- och mässcenter. Samtidigt som Lingotto-fabriken symboliserar en nationell utveckling, planerar Giovanni Agnelli också en internationell utveckling av verksamheten och grundar därför Istituto Finanziario Industriale (det industriella finansiella institutet), som ska vara med och koordinera italienska och utländska investeringar under Agnelli-familjen. Dock gör man emellertid ett tillfälligt stopp ab denna internationella dröm. På 1940-talet går det 1 bil på 123 italienare, och Fiat byger därför ännu ett fabrikskomplex – Mirafiori – som uppfyller fabrikens önskan om massproduktion – och som än idag producerar bilar.

Fiat fån 2:a världskriget till idag

Det andra världskriget sätter stopp för Fiats dröm om international utveckling, och man fokuserar mer på hemmamarknaden och på industrimaskiner. I slutet av 2:a världskriget dör Giovanni Agnelli, och Vittorio Valletta, som är suttit i toppledningen sedan 1939 tar över hans post. Efter några stillastående år är Italien inne i en ekonomisk boom, inte minst på grund av bilindustrin. År 1958 kommer återigen produktionen av personbilar igång på stort, och Mirafiori-fabriken utvidgas. År 1966 övertar Giovanni Agnellis barnbarn – med samma namn – ledningen efter Vittorio Valletta och bekräftar Agnelli-familjens inflytande i verksamheten. Från mitten av 1960-talet till slutet av 70-talet går det från att vara 1 bil per 96 italienare till 1 bil per 28 italienare. Verksamhetens export och produktion är stadigt stigande, och det byggs nu fabriker även i södra Italien. År 1979 blir bildelen av Fiat en självständig verksamhet under aktiebolaget med namnet Fiat Auto S.p.a. Till verksamheten hör, förutom Fiat, också bilmärken som Lancia och Ferrari, från 1986 Alfa Romeo och från 1993 även Maserati.

Gammel rød Fiat-model
Gamla Fiat-modeller är fortfarande populära i Italien – och i andra platser i världen…

År 1996 blir barnbarnet Giovanni Agnelli utnämnd till hedersmedlem i Fiat-gruppen och Cesare Romiti tar över ledningen av verksamheten. Samtidigt flyttas huvudsätet från Corso Marconi i Turin till Palazzina Fiat, som ligger på samma ställe som den tidigare Lingotto-fabriken. På 90-talet blir konkurrensen tuffare, och för att särskilja sig från mängden marknadsför verksamheten sig som ett nytänkande märke med avant garde-teknik till överkomliga priser. Hoppet är, att detta ska komma till uttryck i Fiats logo, och med anledning av verksamhetens 100-årsjubileum år 1999 blir logon ändrad till en mer modern look. Logon med det stora namnet och de fyrkantiga sidorna varar dock inte länge, då en ny logo med mer runda former ser ljuset år 2007.

Efter några år med hård konkurrens på personbilmarknaden, från verksamheter som Peugeot och Citroën, nylanserade Fiat för några år sedan den populära modellen Fiat 500, efter några tvivelaktiga försök med större bilmodeller. Med Fiat 500 vände Fiat tillbaka till sina rötter – små bilar, till överkomliga priser men med massor av utrustning och teknologi.

Fiat 500 genom tiderna

År 1936 kommer Fiats första 500-modell (Cinquecento på italienska) ut på marknaden, det var den minsta massproducerade bilen i världen på den tidpunkten och fick på grund av storleken namnet Topolino (på italienska ”liten mus”). Efter 2:a världskriget fanns det ett behov av ekonomiska bilar, och det var precis det krav, som Fiat levde upp till. År 1957 kommer Nuova 500 (”Nya 500”) och många tror att detta är den enda 500-modell som finns. Denna modell producerades fram till 1975 och blev en stor succé för Fiat. Den blev så stor att den omtalas som ”den lilla bilden, som hjälpte italienarna att växa”, vilket nog främst ska ses utifrån ett ekonomiskt perspektiv, då modellen var en riktig bestseller. På vägarna kunde man både se den som familjebilen med massor av packning på väg till havet, eller som businessmannens sekundära bil.

Ny hvid Fiat-model
Fiat har skapat många nya modeller sedan den klassiska Fiat 500 kom ut, men några av de nyare modellena bär tydliga spår av historien…

Det var den absoluta favoriten för de italienare som reste till landet, och den har också blivit känd som de många unga italienska parens första kärleksnäste. PÅ 70-talet blev den lilla bilen ännu mer populär, då den var lätt att manövrera och parkera i de italienska storstäderna, som redan på den tiden hade problem med tät trafik.

Sedan man stoppade produktionen av Nuova år 1975, har det kommit andra modeller som kopplats det berömda 500-namnet, men ingen som varit nära så populär som Nuova. År 2007 – 50 år efter Nuovas lansering – bestämmer Fiat sig för att nylansera modellen. Nylanseringen går över all förväntan, och år 2008 blir den nya 500 korad som årets bil i Europa, av de europeiska biljournalisterna. Med lanseringen av den nya 500 Cabriolet år 2010 var Fiat på väg att uppnå samma ikonstatus med denna 500, som de fick med Nuova – och inte bara i Italien, men på världsplan.

Går du själv och drömmer om att köra i Fiats ikon, men är inte så lycklig att ha den ståendes i garaget, kan du genom In-Italia hyra det lilla charmtrollet och själv bli en del av biläventyret i Italien.

Vill du veta mer om möjligheterna till att hyra en Fiat på din semester?

Då kan du läsa mer om biluthyrning i Italien här, eller bara ring oss på 040 60 60 499. Du är också välkommen att skriva till oss här.

Taggar från inlägget
,
Skriven av
Mer från Marcus

På föräldraledighet i Italien

Efter att jag och min fru länge talat om att tillbringa en...
Läs mer

Kommentera

Din email-adress kommer inte visas. Obligatoriska fält är markerade med *