Generationssemester i egen villa i Italien

En semester med flera generationer skapar minnen för livet. Fler och fler reser tillsammans med barn, barnbarn, svärsöner och svärdöttrar, för att få kvalitetstid tillsammans kryddat med sol, gemensamma upplevelser och komfort.

I detta blogginlägg har familjen Nielsen samlat deras bästa tips och idéer på hur ni kan säkra den bästa upplevelsen för alla, baserat på deras egen första tre-generationers-resa där hela 16 personer åkte iväg på en bilsemester till Villa Cornarea i Canale d’Alba i Piemonte under sommaren 2018.

Var ute i god tid

Under hösten 2017 bestämde sig 16 medlemmar av vår familj att hitta ett eget ställe i norra Italien – i rimligt köravstånd från Danmark där vi bor – där vi kunde uppleva en generationsresa för första gången. Vi är en grupp på mellan 11-78 år, och vill ville åka iväg på sommarlovet, därför insåg vi att det skulle vara en fördel att vara ute i tid, för de villor som kan husera så många människor på en och samma gång, växter inte direkt på träd. Vi hittade lyckligtvis Villa Cornarea, och det skulle visa sig vara helt rätt val då det matchade alla de behov vi hade.

Villa-Cormarea-familien-Nielsen
Vi startade varje morgon med frukost i Villa Cornareas trädgård.

Under vintern samlades vi ett par gånger, och pratade ihop oss om semestern. Vi pratade bland annat om förväntningar på semestern – vem drömde om vad? Några ville mest ha lugn och ro, avslappning vid poolen med en bra bok och massor av bad, medan andra drömde om vingårdsbesök och matupplevelser. En del av oss ville gärna åka runt och uppleva naturen och städerna i området, och så var det en och annan som också ville shoppa i italienska butiker.

Prata om allas förväntningar och ansvarsområden

Vi pratade också om fördelningen av ansvarsområden på själva semestern – skulle vi själva laga mat varje kväll, eller skulle vi gå ut och äta på restaurang? Skulle var och en diska efter sig själv, eller skulle vi turas om att diska för alla? Hur skulle vi ta oss ner till Italien – vissa ville övernatta en natt på vägen ner, och andra ville köra hela vägen i ett streck. Vi delade också upp olika ansvarsområden, t.ex. ekonomi och research av utflyktsmöjligheter, så att var och en enkelt kunde ha en samlad överblick över ekonomin både före och under resan – på så vis blev utgifterna rätt fördelade mellan oss alla.

Några av oss tog på sig att göra en idékatalog över upplevelser och utflykter i det område där vi skulle bo. Det visade sig för övrigt vara en rätt tacksam uppgift, för Piemonte är bokstavligen täcks med vingårdar, hasselnötsplantager, historiska små och större städer och utsikter som får både stora som små att tappa andan.

Tid för avresa

Så kom äntligen dagen då vi skulle åka iväg. De som åkte i “lyxbussen” – en helt ny VW som vi hade hyrt – var de som av olika anledningar ville övernatta på vägen, och resten tog sig ner i två personbilar. Vi arrangerade det så att lyxbussen körde tidigt på morgonen, och resten sent på eftermiddagen, så att vi som skulle köra i ett streck, körde på natten när det förhoppningsvis inte skulle vara så mycket kö på motorvägarna i Tyskland. Det visade sig vara ett bra beslut – vi körde rakt genom Tyskland, utan någon kö alls, och stannade cirka 5-6 gånger för att ta en kaffe- och/eller kisspaus på vägen.

Villa-cornarea-piemonte
Vi lovar att vi höll oss till alla trafikregler – ingen i familjen Nielsen behövde åka de 1500 kilometrarna sittandes i bagageutrymmet…

Vi ankom till Villa Cornarea runt klockan 12 dagen därpå, och lyxbussen ankom några timmar senare. Här möttes vi av den vänligaste kvinnan – Chiara – och hennes anställda. Villa Cornarea ligger vackert och majestätiskt på toppen av en backe, med höga träd som ger svalkande skugga och utsikter till alla världens hörn och över de vackra vinfälten. Det stora poolområdet ligger lite nedanför huset, längs en stig, och poolen är mycket lång och inbjudande. Här kunde vi se både stora hängmattor i skuggan och massor av liggstolar runt poolen, samt en övertäckt liten uteplats där vi kunde dricka en drink eller en kaffe i skuggan.

Vi fick våra rum, och alla var mer än glada, för också invändigt är villan en vacker och bekväm upplevelse. Semestern hade nu börjat på allvar!

Dag 1: ankomst med stor buffé i trädgården

Dagen bestod av att dricka kalla drycker i skuggan, packa ur bilen, bada i poolen och ta en lur efter den långa bilfärden. Vi hade bokat två kvällar (den första av dessa på ankomstdagen), där husets personal lagade och serverade en kall buffé i trädgården. Det var en utsökt upplevelse med massor av små, läckra rätter med lokala råvaror, olika ostar och en magisk kaka till dessert. Kvällen innan avresa hade vi bord på Osteria all’Enoteca i den lilla staden Canale, som ligger på promenadavstånd från Villa Cornarea. Stället ägs och drivs av kocken Davide Palluda, som har en Michelinstjärna, och som – vilket man märker – är en källa till viss lokal stolthet. En kväll ville vi beställa en mängd pizzor som take away från en av de lokala pizzeriorna. Så detta innebar att vi lagade mat själva tre kvällar, vilket gick bra i det lilla – men välfungerande – köket i villan.

Villa-cornarea-piemonte-maaltider
De flesta måltider åt vi tillsammans i trädgården…

Dag 2: start med överdådig morgon

Vår plan var, att vi inte riktigt skulle ha en fast plan utan istället skulle ta dagarna som de kom. Idékatalogen med utflykter användes som inspiration, och vid frukosten fördelade sig alla på det de hade lust till att göra just den dagen. Frukosten förtjänar för övrigt en egen beskrivning: den ingår i villans pris, och vi hade redan pratat om, att det säkert bara skulle vara en typisk italiensk frukost med kaffe och en enkel croissant. Men det var det långt ifrån! Det överfyllda frukostordet bestod av frukt, hemlagad (och köpt) yoghurt, müsli, nötter, bröd av många olika slag, ostar, hemlagade marmelader, Nutella, hemgjorda kakor och färsk juice och kaffe. Även vår glutenallergiker fick sitt eget urval.

Några fick sedan ner till den lilla mysiga landsorten Canale och köpte glass och kaffe, och köpte där också in lite lokala matvaror i den lokala supermarknaden, medan andra slappnade av med goda böcker, badning och boccia vid poolen. Middagen bestod av spaghetti med köttfärssås (eller ragù som det kallas i Italien), med en caprese sallad som inledning.

Dag 3: outlet och lokal marknad i San Damiano d’Asti

Vi hade fyra stilmedvetna män med på resan, i åldern 17-25, och de hade läst att Europas största outlet skulle ligga en timmes bilfärd bort – så de åkte dit. De rekommenderar det varm, och fick inhandlat fina (och dyra) saker till en billig peng. En annan grupp åkte till en marknad i grannstaden San Damiano d’Asti – marknaden var inte direkt spännande, men staden var fin. Några andra tog en promenad i lokalområdet, där det finns fina vandringsleder. På eftermiddagen besökte några av männen i familjen en vingård 500 meter bort, och här fick de både en rundvisning och prova viner. De kom tillbaka med smakprover till oss alla!

Piemonte är ett Mekka för finälskare – vi tog oss dock inte igenom alla dessa flaskor…

Dag 4: utflykt till Alba

Denna dag åkte vi alla till Alba, som ligger 12 kilometer från Villa Cornarea. Det är en större, mycket fin och välskött stad, med fina gamla butiker och ett klocktorn som har utsikt över hela staden (det kan du gå upp i till priset av 1 Euro). Här finns riktigt god glass och många vinbarer på stadens gågator. Det är också i Alba som Ferrero Rocher (Nutella) har sin fabrik, men allt är ytterst hemligt och stängt, så dessvärre kan inte offentligheten komma på besök.

På vägen till Alba, ligger den enorma supermarknaden Big Store, som också huserar ett par klädbutiker och en skoutförsäljning. Här köpte vi in varor, och det fanns inte något som inte gick att hitta! På kvällen beställde vi en hel hög med pizzor från den lokala pizzabagaren, som kom till oss och levererade dem så att vi kunde njuta av dem i den härliga trädgården.

När man ska laga mat till 16 personer, tar man ibland också den enklare lösningen…

Dag 5: vinälskarnas dag

Vinentusiasterna åkte iväg på besök på vingården Adriano Marco e Vittorio i San Rocco Seno d’Elvio, där de fick uppleva en stor vinprovning, rundvisning och invigning i gårdens stolta vintraditioner av en kunnig guide. Där köpte de också med sig en hel del viner att ta med hem till Danmark. Lunchen bestod av tartar med tryffel – tryffel är ytterligare en av Piemontes specialiteter. En grupp av de yngsta (tre tjejer på 11-13 år) gick till Canale för att testa så många smaker av den italienska glassen som de kunde få plats med i deras magar – det blev 10 olika smaker, och choklad tog hem förstapriset!

Glassprovningen var naturligtvis en hit bland de unga…

Dag 6: shopping och museum

Molnen låg tätt på himlen, och därför valde de flesta att åka till den större staden, Asti, för att shoppa, besöka museum och bara göra det man hade lust till. Det är roligt och trevligt, men också krävande att vara tillsammans så många hela tiden, så det var bra att också få lite egentid från den stora gruppen. Asti var en fantastisk upplevelse med massor av spännande historia, storslagen arkitektur, blanka granitblock som vägar och palats i varje hörn. Dessutom bra shopping, gröna oaser och många restauranger att välja emellan. Roligt nog, verkade det som att Asti inte var så vana vid utländska turister – vi mötte i alla fall ingen, och på  museerna var de enda förklarande texterna (tyvärr) endast på italienska.

Återigen njöt vi av husets egen delikata buffé på kvällen, denna gång med några nya inslag, som den lokala specialiteten kanin och bakad paprika med tonfisk.

Piemonte är känt för sina vinlandskap. De mest kända vinerna från regionen är Barolo och Barbaresco.

Dag 7: avslutande gourmetmiddag

Vår sista dag. Några ville besöka outleten igen, och andra ville besöka Alba för att se lite mer av staden, köpa delikatesser med hem och dricka gott italienskt kaffe.

På kvällen besökte vi alla Osteria All’Enoteca i Canale, där vi fick en vällagad, ärlig och enkel middag, goda viner och vänlig service på ställets innergård. På andra våningen ligger restaurangen, som serverar dyrare och finare mat. Det var ett riktigt trevligt sätt att avsluta vår första generationssemester på.

Avresa och utvärdering av resan

Frukost, packa och så åkte vi iväg. De flesta körde tillbaka till Danmark, men fyra av oss fortsatte en vecka till Ligurien och Toscana.

Några veckor efter hemkomst mötes de flesta av oss igen för att utvärdera resan. Det var tydligt, att det finns en stor önskan om att komma iväg igen – och helst till Villa Cornarea, för huset passade oss perfekt och området har så mycket att erbjuda!

De viktigaste sakerna som vi har lärt oss, och som vi ska komma ihåg till nästa gång är:

• Fasta mat-team till fasta dagar. Och håll planen, så att det inte uppstår irritationer.
  • Försök att ta en paus från den stora gruppen, i mindre grupper eller ensam, för att samla energi. Det är krävande att vara många tillsammans, och svårt att alltid vara eniga om allt.
  • Planera eventuellt utflykter mer konkret och strukturerat än vad vi gjorde, för att på detta vis säkra att ni får uppleva det som ni gärna vill uppleva. En vecka går snabbt, fick vi erfara.
  • Nästa gång kommer vi laga mer mat själva, och på detta vis spara in på budgeten.
  • Men viktigast av allt – en vecka på detta vis ger så många gemensamma minnen och upplevelser, och de äldsta njöt verkligen av att ha alla sina barnbarn samlade på ett ställe under en hel vecka!

Välkommen till Escapeaway. Hos oss kan du skräddarsy din resa efter dina önskemål, vare sig det gäller direktflyg eller flyg med mellanlandning. Dessutom kan du välja bland våra noggrant utvalda hotell.

Pssst….glöm inte att kolla in våra unika Hideaways hotell. För att bäst kunna utforska området du planerar att besöka, rekommenderar vi att du hyr en bil.

Vill du få semesterinspiration, förmånliga erbjudanden och spännande resetips? Klicka här för att prenumerera på vårt nyhetsbrev.

>>> Läs mer om Escapeaway

>>> Läs mer om våra Hideaways hotell

Mer av Louise Laurenius

Upplev konst och historia i Florens

Florens är Toscanas bultande hjärta och renässansens vagga i ett landskap fyllt...