Italiensk bilkultur efter konstens alla regler

Köra bil i Italien
Bli klokare på italiensk bilkultur, innan du åker på bilsemester till Italien.

Det är vida känt, att italienare kör bil på ett mycket annorlunda vis jämfört med oss här i norden. I mångas ögon, kör italienare förhållandevis oförsiktigt och utan att visa hänsyn, medan andra anser att de generellt är mycket duktiga bilister. I denna artikel vill jag närma mig några av de olika egenheterna, som visar hur detta varmblodiga folk beter sig i trafiken – så kanske du känner dig mer förberedd nästa gång du åker på bilsemester i stövellandet.

Läs om kör-själv-semester till Italien här.
Läs mer om att hyra bil i Italien här.

Om du har besökt nästan vilken stad som helst i Italien (bortsätt från Venedig), har du säkert märkt av den höga koncentrationen av bilar som orsakar kaotiska tillstånd på gatorna och i parkeringshusen. Det finns en tydlig förklaring på dessa kaotiska tillstånd. Italienarna har nämligen europeiskt rekord i koncentration av bilar: 58 fordon per 100 invånare. Och trots att det år 2007 infördes nya bonussystem vid skrotningen av gamla bilar – kontant utbetalning vid skrotningen av två gamla bilar mot köp av en ny – har antalet stigit: 200 000 fler bilar parkeras i garage, på gator och på landet sedan bonussystemet trädde i kraft!

Som försök att minska trafikkaoset och samtidigt skapa en bättra miljö och bättre förhållande för fotgängare, har man i de större städerna infört så kallade miljözoner. Tilltaget innebär, att endast boende och folk med särskild tillåtelse får fördas i zonerna i bil. Miljözonerna är markerade med skyltar, som är fyrkantiga och vita med texten ”Zona Traffico Limitato – ZTL” och en för cirkel. Infartsförbudet är uppsatt vid zonens början, och vid stadens infartsvägar där avståndet till zonen är angivet. Förbudet är som regel tidsbestämt, och gäller ofta i tidsrummet mellan 08:00 till 18:00, men kan variera från stad till stad. För turister är miljözonernas existens smart att känna till, då statskassan tjänar en hel del euro på att fotografera turisters registreringsskyltar och i efterhand skicka dem en hälsning och en bot.

Italiensk trafikkaos

Som försök att minska trafikkaoset och samtidigt skapa en bättra miljö och bättre förhållande för fotgängare, har man i de större städerna infört så kallade miljözoner.

Låt oss gå från de officiella reglerna, till de mer inofficiella reglerna… I Italien finns det nämligen flera oskrivna trafikregler, som de flesta italienare känner till, men som man som utomstående omedelbart inte har en chans att förstå sig på. Här kommer några användbara tips till den kommande turen till Italien.

Rondeller är inte bara rondeller. På några platser i Italien är det fortfarande väjningsplikt i rondeller, vilket ibland skapar ”förstoppning”. Håll därför alltid koll på skyltarna innan du kör in i en rondell.

Blinkande trafikljus. Har du någonsin märkt, att trafikljusen ibland är ur funktion, och endast blinkar i orange? Detta fenomen stöter du ofta på, särskilt om kvällen och natten, och uppstår när det inte är så mycket trafik och bilisterna inbördes ska förstå hur de ska förhålla sig till varandra.

Parkeringsförvirring? I Italien kan du stöta på parkeringsplatser i flera olika färger; och här beskriver jag vad de oftast betyder (men det finns självklart flera undantag, så håll ett öga på skyltningen). Den vita färgen indikerar att du kan parkera gratis. Den gula färgen indikerar att endast personer med särskild tillåtelse får nyttja dessa platser. Den blå färgen indikerar, att du kan parkera här mot betalning.

Bilferie i Italien
Om du hyr en bil i Italien, eller kör dit i egen bil, så har du optimal frihet under din semester – men det kan vara bra att känna till italienska trafikregler innan du ger dig av – skrivna och oskrivna.

Ett hav av varningsblinkers. Vem har i Italien inte sett en bil stå parkerad på ett ställe där man själv aldrig skulle lämnat en bil? Ofta är varningsblinkers på, så att man frestas att tro, att bilen har gått i sönder. Detta är dock, i de flesta fall, inte orsaken till parkeringen. För italienarna uppfattar en ”malplacerad” bil med varningsblinkers på, som att bilens ägare har ett viktigt ärende i närheten (vilket kan inkludera allt från att ta en kopp kaffe till något rent livsviktigt) – men är tillbaka om ett litet ögonblick.

Det stora P:et i bakrutan. Vad betyder det stora P:et i bakrutan på många italienska bilar? Ett särskilt parkeringstillstånd? Nej, det stora P:et betyder att föraren av bilen inte har körkort, men är ledsagad av en person som har. Det är därför att rekommendera att hålla lite avstånd till dessa bilar.

Trafikljus mitt på öppen väg: I Italien möter du på vissa platser, trafikljus även om det inte är en vägkorsning eller övergångsställe. Dessa är alternativ till farthinder, som visar rött du kör fortare än den tillåtna hastigheten.

Det finns naturligtvis många fler oskrivna trafikregler, som liksom Italiens landskap, kök och språk, varierar från region till region. En tumregel är dock, att ju längre söderut du kommer, desto mer orangea är rödljusen, och desto lättare tar man på de officiella reglerna. Ett avslutande gott råd, som gäller i hela landet, är att se dig noga för i trafiken, och alltid hellre en gång för mycket vid grön gubbe.

Kör försiktigt!

Vill du veta mer om italiensk körkultur?

Då ska du läsa min kollega Linos spännande artikel om italienarna och deras tycke för bilar och andra fordon; eller min kollega Louises artikel om den italienska ikonen – Vespan – här.

Skriven av
Mer från Marie B.

Balsam för själen – wellness i Italien

I dagens Sverige, där fler och fler av oss lider av ett...
Läs mer

Kommentera

Din email-adress kommer inte visas. Obligatoriska fält är markerade med *