På föräldraledighet i Italien

Efter att jag och min fru länge talat om att tillbringa en längre vistelse i Italien dök möjligheten upp i samband med vårt första barn. Camilla skulle vara mammaledig i ett år och jag ville passa på att vara pappaledig för att få kvalitetstid tillsammans med familjen. Theo föddes i början på februari och vi började i god tid undersöka möjligheten att tillbringa september månad i Italien. September är en underbar tid i Italien och lockade oss med behagliga temperaturer, bra priser på boende och inte minst en lokalbefolkning i harmoni efter en lång sommar. Att förlänga den svenska sommaren i underbara Italien samt vara tillsammans hela familjen var en dröm vi ville göra till verklighet.

Som extra krydda på vår resa valde vi att för första gången bila från Sverige till Italien, ett riktigt äventyr för nyblivna småbarnsföräldrar. Detta ångrade vi inte då bilresan med Theo gick över förväntan och med egen bil kunde vi dels ta med extra bagage och saker till Theo samt få köpt lite gott med hem. Vi hade blivit rekommenderade att börja bilresan tidigt på morgonen vilket vi gjorde. Vi kom iväg i riktigt god tid och hann helt ner till Österrike första dagen där vi övernattade på ett klassiskt och trevligt gasthaus.

Barselsorlov i Italien
Godmorgon från vårt gasthaus i Österrike

Då jag och min fru har ett stort intresse för italienska viner och gastronomi bestämde vi oss för att bo i regionerna Piemonte och Toscana. Eftersom vi skulle vara iväg länge och verkligen ville kunna leva i Italien föll valet på lägenhet. En lägenhet gav oss många fördelar, inte minst att kunna laga egen mat som vi sedan åt på vår terrass. Den extra platsen i en lägenhet ska heller inte underskattas, framför allt om man jämför med ett klassiskt hotellrum.

I Piemonte valde vi att bo i en härlig lägenhet på lantstället Residence Bricco Torricella som ligger utanför vinstaden Monforte d’Alba, i vindistriktet Langhe.

Dagene på Residence Bricco Torricella begyndte med morgenmad på terrassen
Dagarna på Residence Bricco Torricella började med frukost på terrassen
Solnedgang ved poolen på Residence Bricco Torricella
Solnedgång vid poolen på Residence Bricco Torricella
Promenade i vinbyen Barolo
Promenad i vinstaden Barolo söder om Alba i regionen Piemonte

Med endast fem lägenheter på stället var atmosfären lugn och fridfull och vi kombinerade avkopplande dagar vid poolen med spännande utflykter i närområdet. Bland annat premiärgungade vi med Theo på en lekplats i La Morra innan en vinprovning och vi besökte den sevärda staden Alba. Det var verkligen tvära kast mellan upplevelserna, något vi verkligen uppskattade!

Efter Piemonte förflyttade vi oss till Toscana där vi tillbringade majoriteten av tiden. Här valde vi att byta landsbygden mot en liten genuin toscansk stad. Vi ville bli ett med lokalbefolkningen! Valet föll på den prisvärda lägenheten Appartamento La Rocca i den charmiga lilla medeltidsstaden Palaia.

Udsigtspunktet ”La Rocca” med panoramavue over Palaia og landskabet
Utsiktspunkten “La Rocca” med panoramautsikt över Palaia och landskapet

Här fick vi en rymlig och stor lägenhet som kunde utvidgas med ett extra sovrum, helt perfekt då farmor kom ner och besökte oss några dagar. I Palaia gick vi verkligen ner i varv, ’rullade vagn’ med Theo samt körde runt i det vackra Toscana och upplevde allt från Florens till vindistriktet Chianti.

När september lackade mot sitt slut började vi vår resa hemåt. På vägen från Toscana besökte vi Gardasjön där vi stannade till i staden Bardolino som dagen till ära bjöd på vinfestival och vackert väder.

Promenad barnvagn
Promenad med barnvagnen i ett härligt Bardolino.

Vi övernattade på ett trevligt hotell i Dolomiterna i norra Italien, innan vi dagen efter fortsatte genom Österrike och Tyskland hem till Sverige. En fantastisk resa och utmärkt sett att vara föräldraledig på.

Välkommen till Escapeaway. Hos oss kan du skräddarsy din resa efter dina önskemål, vare sig det gäller direktflyg eller flyg med mellanlandning. Dessutom kan du välja bland våra noggrant utvalda hotell.

Pssst….glöm inte att kolla in våra unika Hideaways hotell. För att bäst kunna utforska området du planerar att besöka, rekommenderar vi att du hyr en bil.

Vill du få semesterinspiration, förmånliga erbjudanden och spännande resetips? Klicka här för att prenumerera på vårt nyhetsbrev.

>>> Läs mer om Escapeaway

>>> Läs mer om våra Hideaways hotell

Taggar från artikeln
skriven av
Mer av Marie B.

Cervejaria Trindade – Lissabons äldsta och vackraste bryggeri

Bryggeriet Cervejaria Trindade firade år 2011 sitt 175-års-jubileum. Trindade (som betyder treenighet) är...